Scaremongering ABC Reporter Brian Ross Blames Innocent Man For Colorado Shootings, Leading To Death Threats Against Him

by Hans Bader on July 20, 2012 · 4 comments

in Legal, Politics as Usual, Zeitgeist

When a 24-year-old shooter killed at least 12 people in a Colorado movie theater, ABC’s Brian Ross was quick to suggest that the murderer was a harmless, 52-year-old Hispanic Tea Party member who shared the same first and last name as the killer. Ross did so even though news reports had already made clear that the killer was young, not middle-aged; the killer’s last name was so common that many people shared it, not just the Tea Party member; and it was obvious that the Tea Party member did not physically resemble the killer. The innocent Tea Party member is now getting death threats.

Sadly, it’s easy to see why Brian Ross thought he could get away with this. As Ted Frank pointed out earlier, Ross was rewarded by his journalist peers and given a coveted journalism award for deliberate scaremongering and deceptive reporting that created needless fear and anxiety among Toyota owners: “Brian Ross of ABC News repeatedly used footage of Sean Kane criticizing Toyota over sudden acceleration without telling viewers that Kane was being paid by plaintiffs’ attorneys pushing bogus product liability claims; he also faked footage of a tachometer speeding out of control to push the “deadly Toyota” meme. All of these scare tactics and hysteria turned out to be utterly false, and refuted by a NASA/NHTSA report finding nothing wrong with the electronics in the automobile. Ross and ABC News haven’t retracted their scare-tactic stories or even apologized, much less slunk off in disgrace. Rather, ABC News submitted Ross’s quack reports for an Edward R. Murrow Award — and got the award, doubling the scandal.”

At Gawker, John Cook described Ross as “America’s Wrongest Reporter” for blatantly deceptive “coverage of the Toyota unintended acceleration story,” which needlessly fostered “global panic based on” falsehoods:

“Ross . . . was one of the driving forces behind the Runaway Toyota Panic of ’10, which was later determined by NASA and the National Highway Traffic Safety Administration to have been largely the result of idiots stepping on the accelerator when they intended to step on the brake, and of other idiots talking about it on TV. Ross was one of those idiots. For some reason, ABC News submitted four of Ross’ Toyota reports to the Radio Television Digital News Association for award consideration.  One report they didn’t submit was the one where Gawker caught Ross staging footage to make it seem like a Toyota was accelerating out of control when it was in fact parked with the emergency brake on, doors open, and someone stepping on the gas … In two of the winning reports, Ross quoted safety expert Sean Kane criticizing Toyota and insisting that there were cases of unintended acceleration that “couldn’t be explained by floormats,” which Toyota had recalled in 2009 after some mats became stuck under gas pedals. What he didn’t report was that Kane was being paid by plaintiff’s attorneys who were suing Toyota over unintended acceleration cases, and so had a financial incentive to argue that there was more to the Runaway Toyota scare than just floormats … [Kane's] position—that electronics were involved—was later eviscerated by the NASA/NHTSA report, which found “no electronic flaws in Toyota vehicles capable of producing the large throttle openings required to create dangerous high-speed unintended acceleration incidents.”

Even if Toyota’s vehicles were perfectly safe, by making them appear unsafe, Ross’s reporting conveyed a larger narrative to the public that progressive journalists believe is generally true: that businesses like Toyota are greedy and evil and need to be subjected to stricter regulation to keep them from menacing the safety of consumers.

Ross is not the only reporter who has pushed false memes, without suffering any professional consequences.  Other journalists paid no price after they falsely attempted “to link Tucson shooter Jared Loughner to the tea party,” even though “Loughner wasn’t linked in any way to the tea party and was, in fact,” hostile to conservatives “in his political ideologies.”  (To add insult to injury, the Washington Post and New York Times enlisted race-baiter Al Sharpton and ex-Congressman Paul Kanjorski, who had called for a Republican governor’s death, to lecture America about the need for “civility” in the aftermath of the Tucson shootings, falsely implying that conservative  rhetoric had somehow spawned the shootings.)  Similarly, journalists like the New York Times’ Duff Wilson paid no price for their blatantly slanted and inaccurate coverage of the Duke Lacrosse case, in which student athletes were falsely accused of rape, and the media turned a blind eye to mounting evidence of their innocence until the prosecution finally collapsed.

ronald goldston July 20, 2012 at 6:10 pm

It seems to me the wrong man is receiving the death threats.

Hans Bader July 20, 2012 at 7:20 pm

The Duke Lacrosse case was so baseless that it led to the disbarment of the prosecutor who brought it, Michael Nifong, and North Carolina’s attorney general later admitted that the accused Duke Lacrosse players were in fact innocent.

But even after the innocence of the Duke Lacrosse players became too obvious to deny (due to DNA and other evidence proving they were innocent), liberal journalists like Evan Thomas of Newsweek defended the media’s rush to judgment about their supposed guilt, after having been falsely accused of a racist gang-rape (by a woman with a criminal record and history of false allegations, who recently stabbed to death her boyfriend). “The narrative was properly about race, sex, and class,” he said. “We went a beat too fast in assuming that a rape took place … We just got the facts wrong. The narrative was right, but the facts were wrong.” See http://home.roadrunner.com/~taranto/spec1007.htm .

As Professor K.C. Johnson noted at Durham-in-Wonderland, The New York Times’ Duff Wilson behaved like a cheerleader for disgraced prosecutor Nifong in his reporting, and made obviously false and contradictory claims in support of the prosecution before it collapsed:

“In a major August article, Wilson asserted that he had personally reviewed more than 1800 pages of Mike Nifong’s discovery file—or all the material compiled in the case between March and late July. The contrast between how he characterized this evidence, in a radio interview for today’s Times, and how he characterized it on August 25 is striking.

“August 25: By disclosing pieces of evidence favorable to the defendants, the defense has created an image of a case heading for the rocks. But an examination of the entire 1,850 pages of evidence gathered by the prosecution in the four months after the accusation yields a more ambiguous picture. It shows that while there are big weaknesses in Mr. Nifong’s case, there is also a body of evidence to support his decision to take the matter to a jury.

“Today: ‘[The case] amounted to, really, Mr. Nifong believing that if somebody said she was raped, and if he believed her, he was supposed to take that to a jury, despite overwhelming lack of other evidence.’

“Those two statements cannot be reconciled. If there currently is an ‘overwhelming lack of other evidence,’ exactly what was the ‘body of evidence to support [Nifong’s] decision to take the matter to a jury’ about which Wilson purported to have knowledge on August 25? Lexis/Nexis shows no correction on this issue run by the Times for the August 25 article.”

Comments on this entry are closed.

{ 2 trackbacks }

Previous post:

Next post: